Americký trend u nás?

Zamysleli jste se někdy nad americkými filmy, kde do zaměstnání berou jen absolventy s životopisem obsahující co nejvíc mimoškolních aktivit (extracurricular activities) a dobrovolných prací (voluntary work)?

Ty, kteří patří do nějaké skupiny „omega, beta, gama“ =o), nebo ty, kteří píší do školních časopisů, či se účastní veřejných sbírek? Ale jak je to u nás? Myslíte si, že mimoškolní aktivity mají u nás nějaký význam?

V Americe se nedostanete např.na Harvard, jestliže nic nepodnikáte. Platí: čím víc aktivit - tím lépe. Záleží také na tom, jak hodně je ta práce „vidět“, takže když píšete pro nějaký místní deník, nemá to stejný význam, jako pro nějaké známé noviny té které školy, nebo univerzity.

Zkoušeli jste si přenést tyto „pravidla“ do našich podmínek? Představte si to na naší univerzitě. Představte si, že by byl v životě víc ceněn člověk, co píše třeba sem - na Dioné. Představte si, že by vám „vyfouknul“ práci, o kterou stojíte.

Vyvolalo by to rivalitu? Každý by si hrabal jen pod sebe? Snažili bychom se víc? A co akademický senát či studentská samospráva, ESN, AISEC, ...? Studentské rádio? Má to nějaký význam? Měli bychom to uvádět do životopisů? Nedopadlo by to tak, že bychom si napsali do životopisů každou hloupost, jako že jsme půl minuty seděli na ředitelské židli (když tam zrovna šéf nebyl)?

Ale na druhou stranu - proč to děláme? Kvůli popularitě? To asi těžko. Kdo by od této práce čekal popularitu, byl by hodně naivní. Spíše naopak. Přečtete si spousty nepěkných komentářů a nemůžete s tím nic dělat. Ale máte dobrý pocit z odvedené práce.

Máme tu hodně otázek a není na ně odpověď. Proto se ptám Vás, milí čtenáři. Co si o tom myslíte? Tento trend se začíná prosazovat i u nás? Ale otázka je, jestli je to správně?

Váš hlas: Žádná Průměr: 3 (17 x hlasováno)

Komentáře

Ruzne mimoskolni aktivity

Ruzne mimoskolni aktivity znamenaji pro lidi, kteri se jim venuji, jiste plus. Minimalne v tom, ze ziskavaji ruzne nove zkusenosti, cimz ziskavaji proti ostatnim urcitou vyhodu.

Aby byl ale nekdo prijiman do zamestnani jen podle toho, jakym mimoskolnim aktivitam se venoval je podle me nesmysl. V cem je takovy clovek lepsi, nez napriklad nekdo kdo pri studiu tri roky pracoval v oboru, kteremu se chce venovat?

Pro me jako zamestnavatele by bylo mnohem podstatnejsi, co ten ktery clovek ve skutecnosti umi, cim dokaze moji firme prospet. Muzete narazit na cloveka, ktery ma sice bohate mimoskolni aktivity v prubehu studia, ale pro danou pracovni pozici je nepouzitelny a obracene. Totez se da rici o vztahu vysokoskolak – stredoskolak.

aktivity jsou sice fajn, ale

aktivity jsou sice fajn, ale nedovedu si moc představit funkční model, kde by zaměstnavatele zajímalo, že dotyčný dělal dva roky v školních novinách, pracoval v senátu a nádavkem ještě hrál za školní basketbalový tým. Tedy aspoň ne v technických oborech. Tam je podstatné, co se člověk naučil a co umí a to, co souvisí s oborem, ne „mimoškolní“ a „mimooborové“ aktivity. V tomhle je americký model rozhodně velice nešťastný.

No jsou i prace, na ktery

No jsou i prace, na ktery bys mel mit technicky vzdelani a prehled o oboru, ale stejne se nevenujes primo technickym vecem…treba takovej obchodnik,nebo clovek v marketingu,per­sonalista atd…ver mi ze tyhlety funkce nejsou jen pro ty z ekonomky nebot ty o oboru nevi zhola nic…pak takovy aktivni clovek co studuje techniku je vylozene posilou,ackoliv ti prijde ze jako technik musi stat za nic.

Aktivity

Pěkný den, myslím, si, že je to hodně zajímavé téma a je dobře, že se o něm na Dioné diskutuje. Ta mince má (jako obvykle) dvě strany. Na straně jedné je pravda, že nejen na ZČU, ale obecně na všech českých univerzitách jsou studenti ve srovnání se zahraničními univerzitami velmi pasivní. A to je špatné, protože právě aktivní přístup studentů je nutnou podmínkou proto, aby škola dosahovala výborných výsledků. Vezměme si ty nejprestižnější univerzity. Svoje jméno určitě nezískaly proto, že by tam vycházelo 10 různých studentských novin a fungoval skvělý basketbalový tým. Jejich úspěch vychází z výborných výsledků ve výzkumu a vývoji, přičemž jeden z faktorů umožňující dosažení těchto výsledků je, že se na dané univerzitě pořád něco děje, tamní studenti jsou zvyklí často na něčem pracovat, a proto dokáží dosáhnout lepších výsledků než ti, kteří si za pět let studia zvyknou udělat akorát to, co je bezpodmínečně nutné.

Je to samozřejmě zjednodušené, ale vztah mezi množstvím studentských aktivit a prestiží školy podložené špičkovými výsledky v oblasti VaV by podle mého názoru nebylo těžké statisticky dokázat. Prostě a jednoduše největším nepřítelem špičkových výsledků je průměrnost. A intenzivní studentské aktivity je právě to, co nebezpečí průměrnosti výrazně eliminuje. Představa řady pedagogů (ale i studentů) o tom, že student by se měl celých pět let jako krtek vrtat ve svém oboru a nekoukat ani napravo ani nalevo, je podle mého názoru zcestná.

Z tohoto pohledu jsou tedy různé aktivity jdoucí nad rámec studia pro samotnou školu klíčové a bylo by logické je nějakým způsobem zohledňovat. Na druhé straně si nedovedu představit, že by mi někdo dal jakoukoliv práci proto, že píšu na Dioné či moderuji v rádiu. Dělat některou z těchto aktivit proto, abych měl čím zářit při přijímacích pohovorech, je zvrhlost nejhlubšího ražení vedoucí jenom k tomu, že tu práci nikdy nebudete dělat dobře. Klíčové je podle mě uvědomit si, že zkušenosti získané při aktivitách v studentských organizacích se časem zůročí ne v životopisech, ale v konkrétním výkonu v zaměstnání. I u technických oborů jsou přece důležité jazykové znalosti (výrazně zlepšené třeba aktivitami v ESN či jiných organizacích tohoto typu), schopnost komunikovat s lidmi (posílená třeba moderovaním v rádiu) či schopnost se jasně a přehledně vyjádřit v písemném projevu (natrénovaném například psaním článků na Dioné).

To jsou zkušenosti, které se vždy dříve nebo později projeví, a pokud k nim přidáte slušné výsledky ve svém oboru, tak věřím, že máte vyhráno. Takže nezbývá si než přát, aby se studentské aktivity co nejvíce rozvíjely. Ne však za účelem pozitivní diskriminace těch, kteří se do nich zapojují, ale kvůli obrovským získaným zkušenostem a blahodárnému vlivu na celkové klima školy. Zdraví JK PS. Omlouvám se za záchvat grafománie, ale to téma mi opravdu přijde zajímavé a důležité. Díky za článek!

Mas bod Jirko:-)

Mas bod Jirko:-) lip bych to nerekla. Proste clovek ma mit prehled i mimo svou parketu.

Re: Aktivity

No ono velmi dobry psany projev nemusi nutne znamenat dobry oralni projev (a naopak). Clovek by mel delat co ho bavi (a kdyz tim nekomu pomuze, tim lip), ale myslet si, ze mi moderovani v radiu nebo psani do studentskeho serveru automaticky pomuze… Treba kdybych mel na pohovoru tebe Jiro, tak bych si vybral nekoho s lepsim ustnim projevem a vetsim sebevedomim (ani v nejmensim proti tobe nic nemam, akorat kazdemu nam bylo nadeleno jinak). Sice je hezke, ze me zflamujes a prepises jedna basen, ale o tom zivot neni :).

RE: aktivity

Jirka je jeden z nejlepších lidí, kteří dokážou mluvit před lidmi. Zkuste si někdo být na jeho místě...

Re: Aktivity

To je sice moc hezke, ze pred lidmi umi mluvit, ale pusobi velmi krehce :).

Přijď v pondělí v devět do

Přijď v pondělí v devět do rádia. To myslím vážně.

Jen at prijde

Ano, na to si s tebou pockam, zda tento dotycny prijde... Silna slova (kdyz se skryva za nickem a monitorem) dokaze vect zcela kazdy, ale pred lidi se postavit... Ono mylsim ze by mu stacilo i to radio... Gut comment STWN ;-)

Jezis mozna se nezda a

Jezis mozna se nezda a pusobi krehce, ale argumentama by te zaslapnul.A to je to o cem to je.Kecat umi kde kdo,ale kecat vecne(za tim je ta hora informaci co kecalove nemaj)zvladne malokdo. A i tak zkusenostma se clovek uci.Aneb na dione se to kritizuje co?

Souhlas + rýpnutí

Ahoj, naprosto souhlasím, jen bych dodal, že mimoškolní aktivity si představuju spíš jako něco, co by mělo spíš obohatit mě samotného, nikoliv můj životopis. Je na mně, kterak nabyté schopnosti využiju (třeba v průvodním dopisu k CV). Ale pokud moje mimoškolní aktivity přímo souvisí s místem, o které se ucházím, určitě to do CV uvedu. Plusové bodování uchazečů dle počtu mimoškolních aktivit jsem zažil (ne na vlastní kůži, spíš jsem koukal přes rameno :-)) a můžu potvrdit, že se to k nám pomalu stěhuje a je to nechutné. Ředitel téměř vyžadoval, aby budoucí účetní byla ochotná jet na vodu, což je jakási podniková tradice jednou za rok. A teď to rýpnutí, nepopírám Jirkovo zkušenosti s psaním, ale zúročit se píše s čárkou. :-)

FAV

kdo na FAV podniká nějaké mimoškolní aktivity tak na 99.99% prodlužuje :/

FAV a aktivity

Cece, to si nemyslim. Ja mel aktivit furu, jeste jsem pri tom pracoval a dalo se to zvladnout. Dost zalezi taky na tom, cemu da clovek v pripade kolize prednost. Jestli aktivitam, tak je z toho prodlouzeni, pokud skole, tak to zvladne.

Pokud se nepletu

Pokud se nepletu tak napriklad v ESN jsou mezi jedny z nejaktivnejsich lidi prave 2 lide z FAV a problemy vubec nemaji... Je to hodne zkreslena informace... PS: Kolik lidi z FAV a jinych fakult opakuje a nebo konci i bez mimoskolnich aktivit? Asi procenta znas :-)

studium

Pokud mohu utrousit mimo téma příspěvku, tak neni studium jako studium. Asi všichni víme, že zkouška lze udělat i s čistou hlavou. Způsob studia a jeho průběhu každého z nás se odvíjí od názoru, proč chodíme do školy. Prodlužujeme si mládí podporováni rodiči, chodíme tam jen abychom měli nějaký papír, který nám má v CV velmi pomoci, chceme se povyšovat či odlišit se od „těch s výučňákem“, nebo maturitou, „musíme“ jít dál z gymplu a nebo opravdu chceme vědět víc. Důvody jsou různé, hrůzné i šlechetné. Pravdou ale je, že prestiž či opravdová váha titulu klesá a čím dál tím méně dává zaměstnavateli informaci, co absolvent skutečně umí a dokáže. Jak jsem již naznačil, projít nemusí nutně znamenat umět. Pokud škola dostává peníze za absolventy, důvod je zřejmý. A že je málo vysokoškolsky vzdělaných lidí? Těch vzdělaných je málo! Ani já doposud nespěji ke vzdělanosti. Jednou se cvičící rozohnil, nahlas a důrazně vyslovil, že máme počítače jen na hry a filmy, ale něco na nich dělat, to ne. Měl pravdu, byl 4.týden semestru a nikdo z naší skupiny si do té doby ani nevyzkoušel probíranou látku mimo rozvrhové hodiny cvičení. Proč by, když nemusíme! Je na každém, jestli ho nějaký takový výrok, nebo blížící se termín státnic dříve či později k něčemu přiměje. Každý jsme „normální“ a děláme vše správně, tak proč něco měnit?

ad studium

Dobrej názor

Poslat nový komentář

CAPTCHA
Štve vás opisování obrázku? Dioné nabízí přihlášení pod ORION loginem! Každý student ZČU má tedy automaticky konto!
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.