Maturitě z matematiky se půjde vyhnout. Je to dobře nebo špatně?

Od roku 2010 se začne pomalu uvádět do praxe dlouho připravovaný koncept státních maturit. Na rozdíl od úplně prapůvodních záměrů ministerstva školství nebude povinnost maturovat z matematiky. Zatímco českému a jednomu cizímu jazyku se studenti všech typů středních škol zakončených maturitní zkouškou po úplném dokončení reformy v roce 2012 nevyhnou, matematika bude vedle společenskovědního základu a informatiky jen jedním z povinně volitelných předmětů...

Matematika byla přitom vedle mateřského jazyka vždy chápána jako stěžejní předmět a její hodinová dotace patří na všech základních a velké většině středních škol (výjimkou jsou třeba umělecké školy, kde se v současné době tento předmět vůbec nevyučuje) k těm nejvyšším. Má přitom zásadní význam při dalším studiu všech technických a přírodovědných, ale i řady humanitněji zaměřených oborů. Matematika navíc zásadním způsobem rozvíjí logické myšlení, jež je extrémně důležité pro každého vzdělaného člověka.

Nový model maturit je celkově vstřícnější k humanitněji zaměřeným studentům. Ti se budou moci přírodním vědám zcela vyhnout, stačí si jako povinně volitelný předmět zapsat onen společenskovědní základ. Naopak ti techničtěji zaměření několikafázové zkoušce z češtiny a cizího jazyka neuniknou. V souvislosti nad neustále zdůrazňovanou snahou o rozvoj technických a přírodovědných oborů pak celé takto pojaté nastavení systému nevypadá zrovna nejrozumněji.

Tak takový je jeden možný úhel pohledu. Ke druhému se dostaneme ve chvíli, kdy se zamyslíme nad tím, jaké důsledky by zavedení povinných maturit z matematiky vlastně mělo. Realita je taková, že na obrovské spoustě středních škol je úroveň znalostí studentů u tohoto předmětu prachbídná a nic nenasvědčuje tomu, že by se měla v dohledné době nějak znatelně zlepšit. Spíše naopak. Za této situace by bylo možné u povinné maturity postupovat dvěma způsoby: Buď nastavit slušnou úroveň a značné procento maturantů z matematiky každoročně vyházet, nebo úroveň alespoň lehčí verze zkoušky (reforma totiž počítá s tím, že u každého předmětu budou mít uchazeči na výběr mezi lehčí a těžší variantou) výrazně snížit tak, aby tím většina lidí měla šanci nějak proklouznout.

K prvnímu řešení by dozajista chyběla politická vůle, to druhé by pak vedlo jedině k tomu, že studenti s trochu slušnějšími znalostmi by maturitu z matematiky zvládli levou zadní v podstatě bez přípravy, což by je akorát tak demotivovalo. Vzhledem k tomu, že na vysoké školy technického či přírodovědného zaměření se dnes dá dostat (pokud nemáte vysvědčení ze střední plné čtyřek) většinou docela jednoduše bez přijímací zkoušky, vedlo by to jenom k dalšímu snížení vstupních znalostí u nastupujících studentů těchto VŠ.

Pokud bylo rozhodnutí nakonec netrvat na povinné maturitě z matematiky motivováno úvahami tohoto typu, nic proti tomu. Osobně mám však trochu pocit, že zde hlavní roli hrály jiné faktory. Především pak schopnost lidí, kterým se při vyslovení výrazů jako matematika, fyzika či informatika automaticky dělá nevolno, a všechny tyto a jím podobné disciplíny by nejraději vymýtili z povrchu zemského, ztropit pořádný křik při jakémkoliv pokusu o diskuzi na toto téma. A to pro naši zemi není právě dobrá vizitka.

S podrobnými informacemi o státních maturitách se můžete seznámit na stránkách Centra pro reformu maturitní zkoušky (CERMAT) www.cermat.cz .

Ještě nehodnoceno. Buďte první :-)

Komentáře

Poslat nový komentář

CAPTCHA
Štve vás opisování obrázku? Dioné nabízí přihlášení pod ORION loginem! Každý student ZČU má tedy automaticky konto!
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.