Otevřený dopis

Vážený pane děkane,  obracím se na Vás formou otevřeného dopisu, abych vyjádřil svůj nesouhlas s promítáním přednášky prof. Kellera, které je na Filozofické fakultě v rámci Týdne neklidu plánováno na čtvrtek 1. března.
Nesouhlasím s tím, aby na akademické půdě byla promítána přednáška člověka, který celospolečenskou diskuzí pohrdá, což prokázal například svým podpisem pod výzvu S pravičáky se nemluví, v níž se signatáři vymezují vůči konzervativně smýšlejícím občanům ČR. Znepokojivé je i to, že prof. Keller je bývalý dlouholetý člen KSČ. O jeho postojích vypovídá také skutečnost, že také jeho systematická veřejná podpora levicovým radikálům a extrémistům z řad ekologických iniciativ. Považuji za nepřijatelné aby byl na akademickou půdu zván člověk, který se studentům otevřeně vysmívá, když například jejich iniciativu Inventura demokracie označuje za důkaz toho, že vůbec neví, co se v té zemi děje a vůbec netuší, co je v poměrně krátké době čeká… A tak dále a tak dále

 Přijde vám to jako naprosto nesmyslná ideologická slátanina? Přijde vám naprosto absurdní vystupovat proti tomu, aby na Filozofické fakultě ZČU byla promítána přednáška profesora sociologie? Mně také a sám od sebe bych takový dopis asi ani psát neuměl. Ale naštěstí jsem měl inspiraci. Otevřený dopis, v němž velcí ochránci akademických svobod, současný a bývalý předseda SK AS Masarykovy univerzity v Brně, vystupují proti tomu, aby na Ekonomicko-správní fakultě této vysoké školy přednesl přednášku profesor ekonomie a prezident ČR V. Klaus (dopis ke stažení zde). Jeho pozvání na akademickou půdu je údajně projevem nízké sebeúcty akademické obce.

Kladu si otázku, co můžeme číst mezi řádky tohoto otevřeného dopisu. Autoři dlouhodobě chtějí bránit tomu, aby vysoké školy byly významně ovlivňovány externími aktéry. Zdá se však, že pokládají za vhodné ochránit akademickou půdu i před negativním vlivem vysokoškolských profesorů, kteří si dovolují mít jiné názory, než ty jediné správné. Je pak ale otázka, zda by nebylo vhodné bránit univerzity i před studenty, kteří mají podobně škodlivý pohled na vysoké školství či by k němu mohli do budoucna inklinovat. Důsledné prověrky by takové studenty jistě dokázaly odhalit a akademické svobody by po jejich odejití byly jednou provždy zabezpečeny. 

Jsem rád, že rektor MU Mikuláš Bek odkázal autory dopisu podle mého názoru velice rozumným způsobem do patřičných mezí (jeho reakci najdete zde). Obecně pokládám za správné, že se studenti v současné době ve zvýšené míře zajímají o dění ve vysokém školství a doufám, že to vydrží i do budoucna. Nicméně politizace současných protestů a radikalismus některých jejich organizátorů, který se v některých případech projevuje například výrazným nátlakem na představitele studentských organizací zvažujících či odmítajících své zapojení do protestních akcí, ve mně budí obavy. Mohlo by se totiž docela dobře stát, že akademické svobody sice ochráníme před zásahy zvenčí, ale při té urputné obraně si je mnohem dramatičtějším způsobem pošlapeme sami. A to by nebyla pro české vysoké školství úplně dobrá vizitka.  

Váš hlas: Žádná Průměr: 2.8 (13 x hlasováno)

Komentáře

máte dobrý starosti, během

máte dobrý starosti, během týdne neklidu

a Klaus je stejně jenom lžiprofesor

Dobře napsáno, vyjádření pana

Dobře napsáno, vyjádření pana rektora MU je také inspirativní. Moc bych si vážil toho, kdyby z AS ZČU nebo z rektorátu ZČU zaznělo něco jako (citace z reakce rektora MU):
Je třeba, abyste si byli vědomi toho, že Vaše protestní aktivity jsou ve veřejném prostoru univerzity vnímány různě. Jsou takoví členové akademické obce, kteří s Vámi upřímně souhlasí. Jsou takoví, kteří s Vámi souhlasí z oportunních důvodů. Jsou takoví, kteří s Vámi v něčem souhlasí a v něčem nesouhlasí. A jsou takoví, kteří s Vámi nesouhlasí vůbec a domnívají se, že škodíte českému vysokému školství. ... Neměli byste se ovšem snažit vytěsnit z tohoto prostoru hlasy, které s Vámi nesouhlasí.

dobře, že Klause

dobře, že Klause nepozvali...zvát na akademickou půdu někoho, kdo označuje studenty, kteří studují zadarmo jako parazity a přitom sám studoval také zadarmo je opravdu ubohost....holt tatíček Klausíček bude muset navštívit nějakou soukromou ekonomickou rádoby univerzitu

Taky mam dojem, ze se mnoho

Taky mam dojem, ze se mnoho studentu snazi zamaskovat to, ze s nimi ne vsichni jejich kolegove souhlasi a nechteji to prijmout. Bojuji za "nase" prava a pritom kaslou na to co si mysli ten druhy. Holt dav...

Vyjadreni rektora MU davam palec nahoru!

tak většina studentů, kteří

tak většina studentů, kteří teď protestují nemusí být tou reformou zasažena...tady jde hlavně o to, kam bude směřovat budoucnost školství...reformovat by se hlavně mělo základní a střední školství, tam je potřeba přitáhnou kvalitní učitelé, když nebudou kvalitní tyto dva stupně školství, tak už to sebelepší vysoká škola nezachrání

Dokud se budou zvyšovat práva

Dokud se budou zvyšovat práva žáků základních a středních škol a zároveň se snižovat jejich povinnosti a nároky na získané znalosti, každá reforma nebude nic platná. Pokud je dnes možné, aby se na středních školách (převážně gymnáziích) snižoval počet hodin matematiky na úkor českého jazyka a dějepisu, tak se pak nesmíme divit, že většině lidí po maturitě chybí základní uvažování a schopnost analyzovat problémy. To vás čeština ani dějepis nikdy nenaučí.

Dříve také na středních školách (vyjma učilišť) učili lidé z odborných škol (M/FY - Matfyz/ČVUT, cizí i mateřský jazyk - filosofické fakulty, atd.) a na výstupních znalostech to bylo znát (i když i tady se najdou výjimky). Dnes na gymnáziích učí lidí z pedagogických fakult a také to tak vypadá. Je krásné učit podle moderních postupů a s ovlivněním moderními psychologickými postupy, ale bohužel se zdá, že to tak moc nefunguje. Neznám jiný důvod (kromě platby "za studenta" a možného poklesu porodnosti), proč by jinak FAV snižovala nároky v 1. ročníku a rušila přijímací zkoušky.

Vysoké školy také ale nejsou bez viny. Zajděte si někdy do knihovny a projděte si skripta na jednotlivé předměty. Kdy byla naposledy napsána či aktualizována skripta na většinu předmětů? Čím výše ve studiu postupuju a snažím se sehnat si materiály, tak se dozvídám, že poslední dotisk byl udělán před 10/15 lety a od té doby se v knihovně udržují poslepované verze těchto skript. Proto možná také kvalita výuky byla lepší, bylo se z čeho učit. Prezentace jako argument odmítám, z nich se nedá učit, protože většina lidí prezentace ani pořádně udělat neumí. Kdy vznikla nějaká nová skripta na FAV? Čím víc se člověk vzdaluje od 1. ročníku, tím rychleji toto číslo konverguje k 0. Toto je jeden z dalších velkých problémů.

Takže studenti budou protestovat, budeme se chvilku haštěřit o tom, jestli si někoho pozveme na přednášku a nebo ne, protože byl v KSČ (uvědomuje si někdo, zvláště pak autor, že dříve to možná tak trochu byla nutnost v jistém směru, aby to dotačný "někam dotáhl" v akademické sféře?) a ono se to po čase nějak uklidní a nevyřeší se vůbec nic. Střední školy si nadále budou psát osnovy podle sebe a sepisovat několikaset stránkové dokumenty o záměru škol, matematika a další technické vědy se budou ubíjet a my budeme protestovat na náměstí s heslem "Vzdělání není byznys". A až našim dětem dojde, že si neumí spočítat výši úroku či splátky, tak bude pozdě.

Útočme na věci, které jsou podstatné. Útočme na kořeny problémů, ne na jejich poslední štaci, vysoké školy. Přestaňme se ve školství přibližovat Západu a vzpomeňme si na naše tradiční školství. Nebojme se říct, že je někdo hloupý a nepatří na střední školu, nedejbože aby získal maturitu. Pojmenujme věci takové jako opravdu jsou.

Chtěl bych jen upozornit, jak

Chtěl bych jen upozornit, jak vypadá to, co označujete jako "možný pokles porodnosti".

http://www.kiv.zcu.cz/~herout/data/populace-19-letych.png

Ale možná jsou to jen špatně interpretovaná data Zamračený

Ten graf je zajímavý, ale

Ten graf je zajímavý, ale tím, jak je vlevo a vpravo na osách jiná stupnice, tak je na první pohled trochu zavádějící.

Stupnice vpravo popsaná modře

Stupnice vpravo popsaná modře je pro modrou křivku součtu 19 a 20letých.

Lze s tebou souhlasit v

Lze s tebou souhlasit v poslední či druhé polovině. Ale nejsem si jist jistli ti opravdu pomůže matematika k analyzování problémů.  A snižování nároků na studenty je přeci jasný důvod. Začíná boj o studenty ale to pak souvisí s tím, že na univerzitu nepatří každý. Je tu ohromný boom VŠ, které si objednalo MŠMT. Potřebovali jsme dohnat tabulkově Evropu.

včera o tom mluvil Mathé v

včera o tom mluvil Mathé v Hydeparku, že vláda si před osmi lety přála, aby na VŠ stoupl počet studentů a teď vláda zase obrací......

Vážený Jiří Kohoute, studente

Vážený Jiří Kohoute, studente prvního ročníku oboru politologie na FF ZČU v Plzni,

jsi srdečně zván na náhradní promítání přednášky Jana Kellera 6. března od 14:00 v SP 320 a doufám, že svým fundovaným a promyšleným názorem přispěješ k debatě a intelektuálně ji obohatíš a také vysvětlíš svůj dopis. Rád bych totiž věděl, zda zůstalo jenom u dopisu anebo si snad ještě i s jinými, vlivnými, osobami vyvíjel nějaký zákulisní nátlak na děkana FF a tím pokazil plynulý průběh Týdne neklidu v Plzni...

Ukaž, co v Tobě je a přijď do diskusního ringu!!!!!!

Vážený Tomáši Schejbale,

Vážený Tomáši Schejbale, nejprve tě musím poněkud zklamat, nejsem studentem politologie na FF, ale absolventem učitelské matematiky a fyziky na pajdě a současným studentem fyziky plazmatu na favce. Dále bych Ti doporučil, aby si články, k nimž se vyjadřuješ, dočetl dál než na konec prvního odstavce. Pak by ses totiž dozvěděl, že ten dopis je pouhá parodie na to, co sepsali někteří lidé v Brně v souvislosti s plánovanou přednáškou prezidenta Klause na Ekonomicko-správní fakultě MU. Osobně s většinou názorů prof. Kellera nesouhlasím, ale v životě by mě nenapadlo vystupovat proti tomu, abyste si na FF promítali nějakou jeho přednášku. Natož abych na někoho vyvíjel nějaký nátlak, to už je skutečně až za hranicí černého humoru.  

Jinak, jestli si jako jeden z hlavních organizátorů protestů proti reformním zákonům četl tyto dokumenty stejně pečlivě jako tento článek, tak tedy potěš koště :)  V úterý se pokusím zastavit, jestli mi to mé časové možnosti dovolí. Diskuzi se totiž rozhodně nebráním, i když po přečtení Tvého příspěvku mám upřímně řečeno dost pochybnosti o tom, jestli to má v tomto případě nějaký smysl...  

Tedy - musím uznat, že po

Tedy - musím uznat, že po přečtení prvních řádků jsem srolovala až dolů, abych se podívala, kdo může napsat něco takového. Poté jsem se vrátila zpět a pokračovala ve čtení třetího odstavce a dalších. Uf, oddychla jsem si. Ale býval bys napálil i mě. :D

Kohoute, kam zmizel článek se

Kohoute,

kam zmizel článek se skvělou diskusí o bufetech?

proč jste to zcenzurovali?

Milý anonyme, článek se

Milý anonyme, článek se skvělou diskuzí o bufetech zmizel na druhou stránku Dioné, kam podle data vydání náleží. Dali jsme mu po provedené aktualizaci na několik dní maximální prioritu, díky tomu se vrátil někdy na konci minulého týdne úplně nahoru. Ale jistě chápeš, že není rozumné nahoře nechávat jeden článek příliš dlouhou dobu. čímž by překrýval ostatní nově vydané články. Samozřejmě jsme nic nezcenzurovali, což se dá snadno dohledat. Jinak nechápu, proč se s tím obracíš na mě, když nejsem ani autorem inkriminovaného článku ani šéfredaktorem. Zuzka jako šéfredaktorka tvoje kultivovanou formou psané podněty jistě vyřeší ke všestranné spokojenosti :)    

Poslat nový komentář

CAPTCHA
Štve vás opisování obrázku? Dioné nabízí přihlášení pod ORION loginem! Každý student ZČU má tedy automaticky konto!
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.